אודות הישיבה
חזון הישיבה
עניינה של הישיבה הוא להרבות חיים. תורת חיים, כוחות חיים ורעננות ושמחת חיים. הישיבה היא משפחה גדולה שגדלים ומתפתחים בה ביחד מתוך שמחה ודיבוק חברים על טהרת הקודש. בית המדרש תופס את המקום המרכזי בישיבה, מכוחו נבנה החיבור לאומה בדור המיוחד של ראשית צמיחת גאולתנו, ומתוכו צומחות השאיפות האישיות ונארגים חיי החברה בישיבה.
אנחנו רואים חשיבות רבה באווירה נעימה וחמימה בין הר"מים והבחורים, בגיבוש חברתי, בשמחת נעורים, בחיבור חי לארץ ישראל ובשייכות עמוקה לכלל עם ישראל. אנו משקיעים באווירה ופיתוח יכולות אישיות שכוללים טיולים מאתגרים, שיעורי העשרה במקומות אחרים ועוד פעילות כיף והווי.
הלימוד בישיבה
יום הלימוד מחולק לשלושה סדרים:
סדר בוקר: לימוד בעיון של המסכת הנלמדת. בשנה א' מתחילים ברמה בסיסית אך מדויקת ועמוקה, והדרישות הגבוהות הולכות ומעמיקות עם השנים. מניסיוננו, סדר העיון הוא זה שהופך להיות המשמעותי ביותר מבחינת הבחורים. זוכים הם לגלות את העומק הנפלא שיש בתורת ה' ויחד עם זה את חכמת חכמיו. דווקא שם למדים כי מה שלא מובן לי זה לא משום שאין לו טעם אלא שלא טעמתי די.
סדר צהריים: לימוד בבקיאות כשני דפים בשבוע עם חזרות ומבדקים. מתחילים בשיעור א' גמרא-רש"י, והמשך לומדים גפ"ת.
סדר ערב: בזמן איכות זה משלימים את שאר הפרקים במסכת, כל חברותא בקצב שלה. זהו הלימוד האהוב על הבחורים ובפרט על תלמידי שיעור א' הזוכים בו לחניכה מבני שיעור ד'.
- לימודי אמונה:
כל יום לפני סדר עיון מתקיים שיעור אמונה. בשיעור זה אנו מלבנים נושאים מגוונים: לימוד תורה – מה זה? ערכו של לימוד הגמרא, תפילה, ארץ ישראל, עם ישראל, מידות, בנין האישיות ועוד. כשהמטרה לשים דגש על עניינים המסיקים את עולמם של הנערים. - סדרים נוספים הקיימים בישיבה:
סדר הלכה: לימוד שולחן ארוך חלק אורח חיים עם משנה ברורה.
סדר נ"ך: לימוד מיהושוע ועד נביאים אחרונים, בימי שני וחמישי.
סדר פ"ש: לימוד הפרשה עם פירוש רש"י בימי שישי.
משמר ליל שישי: אחת מגולות הכותרת של הישיבה היא המשמר בימי חמישי המסתיים רשמית בחצות הלילה, כמעט תמיד בסיום מסכת של אחד הבחורים, בריקודים ושמחה מיוחדת שלאחריהם טעימה קלה.
הווי חברתי:
חז"ל מלמדים כי אחד מארבעים ושמונה הדברים שהתורה נקנית בהם הוא 'דיבוק חברים', ואכן בישיבתנו שמים דגש רב על הפן החברתי, לכל שיעור בנפרד ולישיבה כולה יחד. לכל חודש מתלווה נושא מרכזי, כאשר הפעילויות השונות נסובות סביבו. כמו כן, אחת לחודש מתקיימת פעילות משותפת לכלל הישיבה, למטרת גיבוש חברתי וחיבור בין המחזורים השונים.
- טיולים: טיול גיבוש, סיור סליחות, טיול חורף ליומיים לדרום, טיול פריחה וניווטים, טיול שנתי שלושה ימים לצפון ועוד…
- חוגי העשרה: משתנים לפי בקשות התלמידים: כתיבת סת"ם, נגינה, קפוארה, שטח (ניווטים וכו'), ערבית ועוד…
- התנדבויות: מעלה חברותא – לימוד של הבחורים עם ילדי היישוב פעמיים בשבוע. עבודה חקלאית בשדה כלב בימי שישי, שבוע עבוד ועוד…
היסטוריה:
ישיבה לצעירים מעלה חבר היא מיסודה של ישיבת שבי חברון ופועלת בחסותה. היא נחשבת ל"אם הישיבות הקטנות הלאומיות".
הישיבה הוקמה על ידי הרב משה בלייכר שליט"א בשנת תשנ"ד במעלה חבר, במטרה לחולל מהפך בחינוך הדתי לאומי, על ידי התרכזותם של בני נעורים בעולמה של תורה וחינוכם למנהיגות תורנית.
אז, כשהוקמה ישיבת מעלה חבר, נראה הדבר תמוה. מי חלם שנערים יוכלו לשקוע כל היום בלימוד תורה לשמה? אך החלום קורם עור וגידים, וב"ה בעקבות ישיבת מעלה חבר קמו ישיבות נוספות בירושלים ובשעלבים, וישיבת מעלה חבר מהווה השראה לישיבות אלה.
תלמידים בישיבה המעוניינים בכל זאת לגשת לבחינות הבגרות יכולים לעשות זאת בשנת הלימודים האחרונה. כיום ראש הישיבה הוא הרב עמיחי חזן, ולומדים בה כ-90 תלמידים.
בוגרים מספרים:
הרב נעם ולדמן, ראש ישיבת ניר קרית ארבע: "גם כיום, האווירה המיוחדת מהלימודים בישיבה עדיין הולכת איתי. הטהרה, התמימות והשאיפה הפשוטה לגדול בתורה, מלווה בשמחת נעורים, הם דברים שלא ישכחו ומעוררים בי בכל פעם געגוע לחזור ולחבוש את ספסלי הישיבה. לימוד התורה בשנות הנעורים כאשר התום הילדותי עדיין לא פג וטרדות החיים אינן קיימות – זה דבר שאינו חוזר…"
צבי אריה אוריאל, אברך בישיבת הר המור: "בישיבת מעלה חבר זכיתי לצצמוח בגיל הנערות מתוך דיבוק חברים ואהבת תורה. אני מודה לישיבה הקטנה שנתנה לי את הזכות לגדול בגיל ההתבגרות באווירה תוססת בתוך עולם של תורה".
עדיאל שרעבי, טכנאי מחשבים: "בישיבה ספגתי תרבות טהורה שבבסיסה תורה ואמונה והיא מובילה אותי כל חיי. האמון המלא ב ובכוחותיי, האוזן הקשבת מצד כל הסובבים, נתינת המקום עם גבולות עדינים ומחוייכים והרבה אהבה מצד הר"מים, המדריכים והחברים – יצרו עבורי מקום מושלם לצמוח בו".
דביר אזולאי, אברך בישיבת מרכז הרב: "במעלה חבר קניתי תורת אמת, שם למדתי מהו מושג 'עמל תורה', ושם גיליתי את סוד מתיקותה. ב"ה יש הרבה ישיבות מעולות בציבור שלנו, אך ישיבה כמו מעלה חבר – אין. מי שמתאים ללמוד במעלה חבר ואינו לומד שם, מפסיד הפסד שאין לו שיעור.